Citát z Bible:
Kdo má Syna, má život; kdo nemá Syna Božího, nemá život.
1J 5,12 E
(Další citáty)
Fyzické tresty nezakázat! Ta možnost tu má zůstat. Když dítě ví, že je milované, trest rukou mu neublíží. Seřezat dítě, výprask
Proč se děti bojí školy? Co s tím mohou udělat rodiče, co škola? Komunikace školy a rodičů.
Máte kolem sebe mladé lidi, kteří se rozhlížejí po životě? Oni si v životě poradí sami, i když si jich nikdo nevšimne, ale pokud se najde někdo, kdo o ně projeví zájem, potěší je to a znamená to pro ně šanci. Záleží však na tom, jaký zájem to bude. Uvítají zájem, že se s nimi někdo dá do řeči a zeptá se, jak se mají – pak je nechá povídat.
Pozvi ho na kafe, na oběd, na procházku, na… A to říkám potenciálnímu mentorovi, ale i mladšímu člověku, který si právě vyhlédl někoho, koho by chtěl za svého mentora.
Tak nějak začíná neformální vztah, který se může rozvinout v něco většího a hlubšího. Mentoring se dnes používá v odborném prostředí, má svá pravidla a kurzy, ale já se zde chci podívat na praktickou stránku, jak to je možné dělat neformálně, aby to přitom obohacovalo mladé rozhlížející se lidi, ale i lidi ze starší generace s nezanedbatelnými zkušenostmi.
Dobrou knihou rozšíříte svůj rozhled!
Mladý člověk, který má život před sebou, má široké pole možností. Jednak (1) si může vybrat směr. Ten je dán osobností, individuálním obdarováním či zájmy mentorovaného. A jednak (2) záleží na tom, jak půjde životem. V tomto jak se mísí takové vlastnosti jako je poctivost/prohnanost, pesimismus/optimismus, nedbalost/důslednost, štědrost/lakota a mnoho dalších. Tyto vlastnosti získávají mladí lidé tím, že se dívají na starší zkušenější přátele, mentory. A přitom se učí, že pozitivní stránky mají smysl, že jsou něčím, co vydrží. Pokud je mladý člověk bez mentora, nemá nikoho otcovského typu, snadno dojde k osobnímu závěru, že být zodpovědný a poctivý nemá smysl, a na všechno dobré rezignuje.
Mentoring jako nezávazný vztah?
Jan Vopalecký, prosinec 2023
Dobrou knihou rozšíříte svůj rozhled!