Citát z Bible:
Hospodin slyší mou prosbu, moji modlitbu Hospodin přijme.
Ž 6,10 E
(Další citáty)
Fyzické tresty nezakázat! Ta možnost tu má zůstat. Když dítě ví, že je milované, trest rukou mu neublíží. Seřezat dítě, výprask
Proč se děti bojí školy? Co s tím mohou udělat rodiče, co škola? Komunikace školy a rodičů.
Žena může být skvělá jako bohyně, ale muže nenaplní. To muž má naplňovat ženu − ale kde na to brát lásku, sílu, obsah?
Snacha a tchyně . .
Mladý člověk, který má život před sebou, má široké pole možností. Jednak (1) si může vybrat směr. Ten je dán osobností, individuálním obdarováním či zájmy mentorovaného. A jednak (2) záleží na tom, jak půjde životem. V tomto jak se mísí takové vlastnosti jako je poctivost/prohnanost, pesimismus/optimismus, nedbalost/důslednost, štědrost/lakota a mnoho dalších. Tyto vlastnosti získávají mladí lidé tím, že se dívají na starší zkušenější přátele, mentory. A přitom se učí, že pozitivní stránky mají smysl, že jsou něčím, co vydrží. Pokud je mladý člověk bez mentora, nemá nikoho otcovského typu, snadno dojde k osobnímu závěru, že být zodpovědný a poctivý nemá smysl, a na všechno dobré rezignuje.
Je dobré, aby si mentor udělal představu, co by mělo být obsahem a cílem vzájemného vztahu. Pak tu představu mohou spolu s učedníkem probrat, upravit.
Co může být tou představou? Jeden biblický tip za všechny: „…Se vší moudrostí napomínáme a učíme všechny lidi, abychom je mohli přivést před Boha jako dokonalé v Kristu“ (Ko 1,28). Cílem není jen to, aby se druhý něco dověděl, ale spíš aby se někým stal, zde takovým, aby jej Kristus se ctí mohl představit svému Otci, Bohu.
Dobrou knihou rozšíříte svůj rozhled!
Řadu věcí se člověk naučí sám – načte si literaturu, najde zdroje na internetu, naposlouchá si podcasty, videa. Tak se získávají informace. Něco však sám nezíská. Sem patří životní postoje, reakce, gesta – ty člověk získá pouze ve společnosti s někým, nejlépe s několika dalšími lidmi. Pak si je snadno spontánně zapamatuje a naučí se je používat.
Mentoringem se předává to, co se jinak předává jen těžko. Mladý člověk nasává, co mentor vysílá. Vyzařuje svou osobnost a své postoje, často bez toho, že by si to přímo uvědomoval. Patří sem nadšení nebo lhostejnost, vztah k opačnému pohlaví, k manželovi, k dětem, ukazuje, jak žije, když je sám. Nemyslete si, je na nás vidět, jak žijeme s Bohem, jestli náš život s ním má hloubku, nebo máme s Bohem jen „pracovní“ vztah, tedy hledáme ho, jen když něco potřebujeme. Stejně tak ne vždy utajíme, jak se chováme, když jsme sami v koupelně.
Měl by to být kvalitní čas. Na jedné straně trochu připravený, ale na druhé straně by měl být volný, protože je to interaktivní a týká se běžného života. Jeho součástí by vždy mělo být povzbuzování. A také zpětná vazba i pro mentora. Mentor tím získá pohled ze strany generace, která je jiná, než generace, ve které vyrůstal on. Proto je dobré, aby ji od mladšího člověka vyžadoval.
Mentoring prohlubuje život mentora i mentorovaného, bude je to oba inspirovat. Vlastně je to velmi snadné. Není třeba se pracně něco učit, snažit si zapamatovat, pochopit − člověk se jen dívá a získává – a přitom se stává někým.
Jan Vopalecký, prosinec 2023
Dobrou knihou rozšíříte svůj rozhled!