Citát z Bible:
Splnil jsi mu touhu jeho srdce, prosbě jeho rtů jsi neodepřel.
Ž 21,3 E
(Další citáty)
Fyzické tresty nezakázat! Ta možnost tu má zůstat. Když dítě ví, že je milované, trest rukou mu neublíží. Seřezat dítě, výprask
Proč se děti bojí školy? Co s tím mohou udělat rodiče, co škola? Komunikace školy a rodičů.
Žena může být skvělá jako bohyně, ale muže nenaplní. To muž má naplňovat ženu − ale kde na to brát lásku, sílu, obsah?
Snacha a tchyně . .
Manželská nevěra neznamená rozvod, bolí to, ale máme východisko.
Procházky s dětmi jsou fantastické! Kde jinde si s nimi tak dobře povykládáte? I když to všechno dlouho trvá... A často to je poučením i pro mě.
Muž potřebuje, aby mu žena projevovala úctu, tak si ho udrží! Žena potřebuje mužovu lásku − a opravdová láska je oběť!
Táto, děti potřebují tvůj čas, zájem, ujištění i tvé prohry. Nasávají tě všemi smysly. Jsi pro ně pevný bod, ať jsi jakýkoliv. Pak budou v dospělosti pevné.
Nikdo konkrétní za to sice nemůže, ale lze sledovat faraonovské trendy − snahu odloudit děti od rodičů. Jak se rodiče mohou bránit, aby jim děti nebyly „ukradeny“?
Dobrý osobní příklad je silnější magnet, než silná slova. Zvlášť, když je naším vzorem Ježíš. Ale následovat Ježíšův příklad je pořád málo!
Někdy se cítíme tak špatně, že bychom byli nejraději, kdyby nám všichni kolem projevovali soucit, jací jsme chudáčci, a možná taky trochu pomohli, i když nevíme jak − aspoň aby projevili ten soucit.
Se soucitem to není jen tak. Pokud vidíme, že druhému se stalo bolestného, pomůžeme mu tím, že mu budeme nablízku a dáme mu najevo, že cítíme spolu s ním. Neměli bychom svými city utíkat. Vím, že kolikrát člověk neví, co má udělat, co říct, ale přesto zkusme s dotyčným navázat řeč, dát najevo, že jsme se emocionálně neodřízli, ale cítíme s ním. Takhle na pohřbu to může být hodně těžké.
Úplně jiná je ale situace, kdy se nám samým zdá, že nás nikdo nepolituje, že s námi nemá soucit. A my jsme sami v sobě naštvaní.
Nemám na mysli situaci, kdy potřebujeme praktickou pomoc. V tom případě o ni můžeme požádat, ať už nejbližší, sousedy, lidi ve sboru a podobně.
A co když je nám líto, že nás nikdo nepolituje? Tady si vzpomínám na starozákonního krále Saula. Byl to král, měl vysoké postavení, ale pro jeho hřích, konkrétně vyslovenou neposlušnost Bohu (1. Samuelova 13-15), se mu nedařilo. Byl trochu zmatený, nevěděl, co má dělat. Nejvíc mu vadilo, že druzí vědí, co mají dělat, a že se jim daří. Záviděl a nejraději by svého soka a konkurenta zlikvidoval.
Místo aby se podíval na sebe, jaký má potenciál, co všechno má, a využil toho, tak závidí a po svém okolí chce, aby ho litovalo.
„Vždyť jste se proti mně všichni spikli! Nikdo mi neřekne, když se můj vlastní syn spřáhne s Jišajovým synem. Nikdo mě nelituje. Nikdo mi neřekne, když na mě vlastní syn poštve mého služebníka, aby na mě číhal, tak jako dnes!“ (1. Samuelova 22,8 B21)
Saul byl člověkem, který se utápěl v sebelítosti. Co to bylo za člověka?
Dobrou knihou rozšíříte svůj rozhled!
Když mu obyvatelé města Zif prozradili, že David je právě u nich, ať si pro něho přijde, odpověděl jim: „Buďte požehnáni od Hospodina, neboť jste se mnou měli soucit“ (1. Samuelova 23,21). Saul dokonce oceňuje, když se něčí lítosti dočká.
Napřed bych se podíval, jestli na tom nejsem jako Saul, který neposlouchal Boha. Není na mé straně něco, co bych měl s Bohem vyrovnat? Přiznat a vyřešit prosbou za odpuštění?
Sebelítost chápu jako lítost nad sebou, kdy hledáme někoho, kdo by nás politoval a vlastně nás utvrdil v postoji, že za nic nemůžeme.
Bůh je připraven odpustit! Nemysleme, že jsme spáchali něco neodpustitelného, to byl případ Kaina (1.Mojžíšova 4,12) a Jidáše (Matouš 27,5). Satan je dostal, kam chtěl. Nedospěli k tomu, aby důvěřovali Bohu, aby mu přiznali svůj velký hřích a prosili o slitování. Mysleli si, že už život nemá smysl.
Nejtragičtější případ sebelítosti vidím u Jidáše. Buď si uvědomil svůj hřích a řekl jako Kain: „Moje vina je větší než může být odpuštěna“, nebo si řekl, že udělal ve své kalkulaci chybu a − zase ve vzpouře proti Bohu − spáchá sebevraždu. Naopak král David se stal velkou osobností také díky tomu, že spoléhal na Boží odpuštění. Stejně tak apoštol Pavel.
David se uměl opřít o Boha, a najít útěchu, i když ho nikdo nelitoval − a on přitom soucit potřeboval! Rozdíl vidím v tom, že se nepovažoval za automaticky nevinného, ale přichází k Bohu takový, jaký je, a nechává se Bohem posoudit. A záleží mu na Božím očištění. To přináší ujištění, že Bůh je na mé straně, a tím odpadá potřeba být politován.
Narovnat vztah s Bohem je první krok k tomu, abychom se mohli přestat litovat, abychom přestali vyčítat Bohu. Ale ani lidem bychom neměli vyčítat, že nás nelitují. Nemůžeme podlehnout pocitu, že se proti nám všichni spikli. To by vedlo k zahořklosti. Řešením je to přijmout jako od Boha, který ví víc, a důvěřovat, že to má vyšší smysl, než jsme dnes schopni pochopit.
Srovnání Saula a Davida je velmi poučné. Saul chodil a nadával, že ho nikdo nepolituje. David trpěl nevinně, Saul ho bezdůvodně pronásledoval. Ale David nenaříká lidem kolem sebe, že ho nikdo nelituje. Věděl, jak na to: spolehl se na Boha. V mnoha svých žalmech úpí k Bohu o pomoc, o vysvobození. Svou lítost přináší Bohu, který má s námi zdravý soucit, ale podle potřeby také odpuštění nebo útěchu, pomoc a novou naději:
To vidím jako Boží odpověď i pro případ, kdy jsme se snad ničím neprovinili, ale potkalo nás něco bolestného, co je nám velmi líto, chce se nám plakat a tolik bychom uvítali, aby nám v tom někdo porozuměl − projevil soucit.
A nezapomínejme na vděčnost.
Jan Vopalecký, listopad 2019