Citát z Bible:
Proč utrácíte peníze, ale ne za chléb? A svůj výdělek za to, co nenasytí? Poslechněte mě a jezte, co je dobré, ať se vaše duše kochá tukem!
Iz 55,2 E
(Další citáty)
Fyzické tresty nezakázat! Ta možnost tu má zůstat. Když dítě ví, že je milované, trest rukou mu neublíží. Seřezat dítě, výprask
Proč se děti bojí školy? Co s tím mohou udělat rodiče, co škola? Komunikace školy a rodičů.
Velmi dobrý příklad mentoringu je Ježíš a jeho učedníci. Tvořili komunitu, chodili spolu a Ježíš jim podle aktuální situace vysvětloval životní [„stvořitelské“] pravdy, vyučoval je, předával jim ne přímo znalosti ale spíše zkušenosti, postoje, svou víru, vlastně sám sebe.
Dnes je sotva možné, aby taková skupina spolu žila a všichni všechno dělali spolu. Přesto takový vztah může být velmi přínosný.
Dobrou knihou rozšíříte svůj rozhled!
Dnešním lidem často chybí vzory a pro mladé lidi je dobré už jen to, že se mají na koho dívat. Takovým vzorem může být právě mentor v tom, jak co dělá, jak co říká, co si myslí, jaké zaujímá reakce.
Pro dnešní časově velmi vypjatou dobu je těžké se k něčemu zavazovat, tedy k pravidelnému setkávání. Pokud se to podaří a udrží, určitě je to dobré. Ale většinou to mentor a zvlášť mentorovaný nezvládnou.
Nevadí. Pro tento vztah je důležité, aby mentor a mentorovaný (někdy nazývaný mentee [čti menti:], někdy učeň, v křesťanském prostředí tak učedník) o sobě navzájem věděli a občas se setkávali. Schůzky nemusí být formální ani pravidelné. Ale je dobré se na konci každého setkání domluvit, kdy se sejdete příště.
Vedení druhého člověka prostřednictvím vztahu je v současné době nově objevovaný způsob utváření člověka. Vzájemným vztahem se lidé učí jinak, jiné věci, přejímají informace a zejména hodnoty jiným způsobem, než když se je dozví jinými informačními kanály.
Vliv prostřednictvím vztahu
(1) není frontální výuka, kde jeden učitel chrlí na skupinu studentů další a další informace.
(2) není samostudium.
(3) je to způsob výchovy, vedení, komunikace, kdy jeden žije před druhými otevřený život, a tím na ně působí.
„Studenti“ tak nabývají vlastnosti, informace a zkušenosti bez námahy − prostě tím, že žijí v blízkosti mentora.
Co lze mentoringem předávat, získávat
Jan Vopalecký, prosinec 2023
Dobrou knihou rozšíříte svůj rozhled!